Asertywność w pracy to w dzisiejszych czasach jedna z najważniejszych cech. Ci, którzy jej nie posiadają mogą mieć niestety sporo problemów. Szczególnie ważne jest to w przypadku, kiedy chodzi o własny czas. Trzeba nauczyć się w końcu umieć odmawiać ludziom. Dotyczy to zarówno wszystkich znajomych, jak i nawet pracodawców czy szefostwa. Nie ma znaczenia w takiej sytuacji kto znajduje się na jakiej pozycji. Każdy zasługuje tak naprawdę na szacunek, dlatego też warto liczyć się ze zdaniem i opinią innych osób. Sprawdź więc, jak być asertywnym w pracy!
Dlaczego warto być asertywnym w pracy?
Asertywność to sposób komunikowania się z innymi, który potrafi przysporzyć niejednej osobie wiele problemów. Jest to nic innego, jak wyrażenie własnego zdania w sposób kulturalny, ale z drugiej strony stanowczy. Istotne jest jednak to, aby w tym przypadku nikogo nie urazić, tylko umieć odmówić drugiej stronie. To sprawia, że dana osoba czuje się zdecydowanie bardziej pewna siebie. Ponadto, pokazuje też innym, że nie jest uległa i przede wszystkim zna poczucie własnej wartości, co oczywiście odgrywa w dzisiejszych czasach kolosalną rolę.
Zobacz: https://www.likekonik.pl/imprezy-firmowe-i-wyjazdy-integracyjne/.
Asertywność w pracy jest o tyle istotna, iż minimalizuje konflikty, a także zapobiega różnego rodzaju manipulacjom. Niestety osoby, które nie umieją być asertywnymi bardzo często na tym tracą. Chodzi tu o to, że wykorzystują je zarówno sami szefowie, jak i pozostali pracownicy. To zazwyczaj skutkuje tym, że mają one po prostu zdecydowanie więcej obowiązków, niż wszystkie pozostałe osoby. Często pracują za dwóch, a otrzymują to samo, albo i niższe wynagrodzenie, niż pozostali koledzy i koleżanki z pracy.
Z czego to wynika i jak się tego pozbyć?
Oczywiście, brak asertywności w największym stopniu wynika ze strachu. Wiele osób po prostu boi się odmówić lub sprzeciwić komuś. Niestety działa to tylko na ich niekorzyść i jeszcze bardziej podcina im skrzydła. Niektórzy obawiają się utraty pracy czy znacznego pogorszenia stosunków z kolegami, co może przełożyć się w przyszłości na brak jakiejkolwiek współpracy i tym samym przysporzy wielu problemów. Trzeba jednak mieć świadomość, że zawsze lepiej jest znać i przede wszystkim umieć pokazać swoją wartość. Jeśli rzeczywiście okaże się, że dany pracownik został zwolniony, to zawsze można znaleźć kolejną pracę. Widocznie ludzie pracujący w danej firmie nie byli w stanie docenić konkretnej osoby i jej wysokich kwalifikacji. Oczywiście, pod żadnym pozorem nie należy się tym przejmować. Tak naprawdę jest to tylko ich problem.
Sprawdź: https://www.likekonik.pl/list-referencyjny-najlepsza-rekomendacja-kwalifikacji/.
Trzeba też mieć świadomość, że odmówienie komuś czegokolwiek bardzo rzadko skutkuje aż tak drastycznymi krokami. Czasami po prostu nikt nie wyciąga z tego żadnych konsekwencji, gdyż nie ma takiej możliwości. Warto więc nauczyć się w końcu tego, jak być asertywnym w pracy. Przede wszystkim każdą odmowę powinno się dobrze uzasadniać, wtedy też rozmówca powinien zrozumieć daną sytuację. Oczywiście, nie należy się zbytnio tłumaczyć i wchodzić w szczegóły, bo nie o to w tym chodzi.
Wystarczy krótka odpowiedź poparta jakimś konkretnym argumentem. W takich działaniach trzeba być konsekwentnym. Dopiero wtedy wszystkie pozostałe osoby zauważą, że nie mogą wykorzystywać drugiego człowieka, gdyż po prostu on im na to nie pozwala. To kluczowe, aby pokazać innym, że takie zachowania nie będą tolerowane i nie ma w danej firmie na nie miejsca. Czasami jest też tak, że w danym miejscu już takie zasady dawno zostały wprowadzone przez szefa. Nie oznacza to jednak, że wszyscy się do nich stosują.
Sprawdź: https://www.likekonik.pl/praca-dla-kobiet-za-granica/.